Samarbeid

«Barnehagen skal i samarbeid og forståelse med hjemmet ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. (Barnehageloven §1) I henhold til barnehageloven og rammeplanen må alle barnehager fremme et godt samarbeid med hjemmet. For at barnehagen skal fungere og utvikles er samarbeidet mellom foreldre/foresatte og barnehagen av stor betydning. Et godt samarbeid fremmer også barnets utvikling.

Samarbeid mellom hjem og barnehage

Samarbeidet mellom hjemmet og barnehagen skal alltid ha barnets beste som mål. Foreldrene og barnehagen skal alltid ha barnets beste som mål. Foreldrene og barnehagens personale har et felles ansvar for barnets trivsel og utvikling.                                          (Rammeplanen, 2017)

Målet vårt er at foreldre/foresatte skal være trygge på at barna har det godt i barnehagen. I Harestua barnehage skal alle foreldre/foresatte få jevnlig og god informasjon om hva som skjer i barnehagen, og de skal få mulighet til deltakelse i utvikling av barnehagen. Foreldre er våre viktigste samarbeidspartnere, foreldre er eksperter på egne barn – vi er eksperter på barn.

Forventinger

Vi forventer at foreldre forteller oss om ting som skjer rundt barnet, det er da vi på best mulig måte kan møte barnet. Det er foreldre som kjenner barnet sitt best. Vi forventer at foreldre holder seg oppdater om det som skjer i barnehagen, informasjon finnes på barnehagens hjemmeside.

Foreldre kan forvente av oss at de får beskjed om noe har skjedd med deres barn i løpet av dagen. At dere alltid kan snakke med oss hvis dere har behov for det.

Foreldremedvirkning

-       Foreldremøte:

Hver høst i barnehagen. Vi informerer om barnehagens satsingsområde, legger opp til gruppearbeid, og har ofte besøk av andre instanser vi samarbeider med i kommunen.

-       Foreldresamtaler

Vi har oppstartsamtale den første uka for alle nye. Alle får tilbud om samtale hver høst. Eller faste foreldresamtaler hver vinter/vår der vi ønsker at både mor og far kommer.

-       Foreldrerepresentanter

Blir valgt på første foreldremøte på høsten. Her velges alltid 1 ny, og den ene fortsetter alltid videre. Man blir valgt for 2 år av gangen. Kontaktinformasjon til disse finnes på barnehagens hjemmeside.

-       Samarbeidsutvalg

Her sitter representanter for foreldre, ansatte og eier. Det er et rådgivende, kontaktskapende, og samordnet organ. Alle saker av betydning for barnehagen drøftes her.

-       Foreldreråd

Består av alle foreldre. Første møte holdes alltid i forbindelse med første foreldremøte på høsten.

Samarbeid med andre instanser

Barnehagen har mange aktuelle samarbeidspartnere. I Vennesla er det generelt et godt samarbeid mellom barnehagene og mellom ulike aktører som samarbeider for å gi barn og unge en god barndom. Vi samarbeider blant annet med:

-       Spesialpedagogisk team. Alle barnehagene i Vennesla har en kontaktperson og får jevnlig veiledning av spesialpedagog. Spesialpedagogisk hjelp fås etter PPT har utarbeidet en sakkyndig vurdering om behov for spesialpedagogisk hjelp.

-       Familiesenteret gir foreldre- og familiestøttende rådgivning og veiledning til familier med barn og unge fra 0-20 år. Tjenesten er et lavterskeltilbud for familier i kommunen. Brukere kan selv ta kontakt med familiesenteret, barnehagen vil også kunne formidle denne kontakten. Familiesenteret skal bidra til å fremme barn og unges psykiske helse og bygge relasjoner innad i familien. Familiesenteret arrangerer COS-kurs for foreldre.

-       Helsestasjon skal bidra til å fremme god fysisk og psykisk helse og forebyggende sykdom hos barn, ungdom og deres familier fra 0 - 20 år.

-       Fysioterapeut. Barnefysioterapeutenes oppgaver er å kartlegge og sette i verk tiltak for barn og unge med forsinket eller avvikende motorisk utvikling. Målet er å bevare eller bedre barn og unges funksjonsevne.

-       Barneverntjenesten har som formål å sikre at barn og unge som lever under forhold som kan skade deres helse eller utvikling, får rett hjelp til rett tid, og bidra til at barn og unge får en trygg oppvekst. Barnehagen har meldeplikt til barnevernet dersom vi er bekymret for omsorgssvikt, rusproblematikk, vold og overgrep.