Trygghetssirkelen

COS P er et foreldreveiledningskurs.

Trygghetssirkelen er et verktøy vi kan bruke for å forstå og møte barnas behov. Trygghetssirkelen er en visuell sirkel, der den voksne er den trygge og sikre havnen. Når barnet er utforskende, beveger det seg ut fra den trygge havnen, barnet er da oppe i sirkelen. Barnet er fremdeles avhengig av voksne i form av støtte, hjelp ved behov og glede med barnet. Når barnet er nede i sirkelen har barnet behov for beskyttelse, trøst, godhet og organisering av følelsene sine (Powell, Cooper, Hoffman, Marvin, 2015).

I vår barnehage har vi fokus på å bygge trygge, gode og sterke relasjoner mellom barn og voksne i barnehagen. Barn trenger sensitive og omsorgsfulle voksne rundt seg og trygghet er en forutsetning for at barna skal utforske, leke og lære.

I Vennesla kommune har pedagoger i alle barnehagen vår sertifiseringskurs av kommunen. Hos oss er det Rose Mari, Janne og Hilde som er sertifiserte kursholdere. Alle som har barn født i 2022 deltar på kurs i barnehagen vinteren 2025, det er 5 kvelder på ca 1,5 time.

Temaene på kurskveldene er:

-       Barns behov rundt sirkelen

-       Å være sammen med

-       Veien til trygghet

-       Utforsking av det vi strever med

-       Brudd og reparasjon