Progresjonsplan i Harestua barnehage

Progresjon betyr fremskritt. Det du ikke kan eller får til i dag, får du til i morgen eller neste år. Alle barn er aktive deltakere, medspillere og utforskere i egne liv. De påvirkes av omgivelsene sine, og påvirker selv. Utvikling og progresjon i småbarnsalderen er en sammenheng mellom å tilegne seg kunnskap og å lære seg ferdigheter. Det er viktig å påpeke at progresjon er en prosess, resultater måles ikke.

Hvorfor en progresjonsplan?

Dette er en hjelp for oss i personalet til å sikre at alle barna har en god og naturlig progresjon i utviklingen sin.

Progresjonsplanen er knyttet opp til fagområdene fra rammeplanen. Dette gjør det lettere for oss i personalgruppa å jobbe konkret med fagområdene, og vi kan lettere vurdere det arbeidet vi gjør.

I det påfølgende vil vi gi dere en oversikt over hvordan vi spesifikt jobber med disse feltene innenfor de ulike aldersgruppene.

Progresjonsplan